Työnhaun neuvonta ja ohjaus TE-toimisto

Palvelu

TE-toimisto neuvoo ja ohjaa työn hakemisessa.

TE-toimiston järjestämät työnhaun neuvonta- ja ohjauspalvelut auttavat työnhakijoiksi ilmoittautuneita hakemaan ja löytämään osaamista vastaavaa työtä ja palveluja. Valtakunnallinen puhelinpalvelu ja chat neuvovat työnhaussa myös muita kuin TE-toimiston asiakkaita.

Asiantuntijan kanssa keskustelet henkilökohtaisesti vain silloin, kun sinulla on tarve saada palveluja ja tarvitset apua työnhakuusi. Tämän arvion asiantuntija tekee niiden tietojen perusteella, joita olet antanut tilanteestasi työnhakijaksi ilmoittautuessasi ja mahdollisesti jo aikaisemmin asiakkaana ollessasi. Esimerkiksi jos sinut lomautetaan toistaiseksi tai sinut irtisanotaan, saatat tarvita henkilökohtaista apua enemmän kuin alle kolmen kuukauden lomautustilanteessa.

Kun asiantuntija on arvioinut, että kanssasi on syytä keskustella henkilökohtaisesti työnhakutoiveistasi, osaamisestasi ja tarvitsemistasi palveluista, sinuun otetaan yhteyttä. Palvelusi valitaan sen mukaan, mitä tarvitset ja mikä parhaiten auttaa sinua työllistymään.

Ilmoittautuessasi työnhakijaksi kerrot, millaista työkokemusta ja osaamista sinulla on. Näiden tietojen perusteella TE-toimisto lähettää sinulle työtarjouksia. Oma asiointi -verkkoasiointikanavassa TE-toimisto viestii sinulle myös muista sinulle soveltuvista työpaikoista.

Kun olet työtön ja työttömyytesi jatkuu pidempään, TE-toimisto haastattelee sinua kolmen kuukauden välein.

Toimi näin

Kun tarvitset yleisneuvontaa työnhausta, TE-toimiston palveluista, asiakkuudesta TE-toimistossa tai verkkoasiointikanavan käytöstä, soita valtakunnalliseen palvelunumeroon tai kysy neuvoja chatissä.

Kun olet Suomen kansalainen:

  • Vastaa kahden arkipäivän kuluessa työnhakijaksi ilmoittautumisesta palvelutarpeesi kartoittamiseksi esitettyihin kysymyksiin verkkoasiointikanavassa. Vastauksesi ja näkemyksesi omasta tilanteestasi auttavat sinua työllistymissuunnitelman laatimisessa. Työnhakusi päättyy, jos et vastaa kysymyksiin määräaikaan mennessä.
  • Hyväksy TE-toimiston ehdotus työllistymissuunnitelmaksi tai laadi oma vaihtoehtoinen ehdotuksesi seitsemän arkipäivän kuluessa siitä, kun olet vastannut palvelutarvettasi kartoittaviin kysymyksiin.

Työllistymissuunnitelmaan kirjataan työnhakusi tavoitteet, tarvitsemasi palvelut ja määräajassa tehtäväksi sovitut tehtävät.

Työnhakusi päättyy, jos et hyväksy TE-toimiston tekemää ehdotusta tai laadi TE-toimiston hyväksyttäväksi omaa ehdotustasi työllistymissuunnitelmaksi.

Kun et ole Suomen kansalainen:

  • Keskustele palvelutarpeistasi ja suunnitelmistasi henkilökohtaisesti ajanvarauksella asiantuntijan kanssa TE-toimiston palvelupisteessä.

Oma asiointi henkilöasiakkaille

Oma asiointi henkilöasiakkaille on TE-palveluiden verkkoasiointikanava.

Siirry verkkoasiointiin

TE-palveluiden henkilöasiakkaan puhelinpalvelu

Puhelinpalvelusta saat apua kaikissa TE-palveluissa asiointiin ja työllistymiseen liittyvissä asioissa ja verkkopalvelujen käytössä.

Yhteystiedot

+358 295025500
Jonotus on maksullista.

Aukioloajat

Puhelinpalvelu
ma-pe: 09:00-16:15

Miten palvelu toteutetaan

Palvelun kielet

Suomi ja ruotsi

Palvelun maksullisuus

Maksuton

Palvelun toteuttaa

TE-toimisto

Hyödyllisiä linkkejä