Ohjeet ja usein kysytyt kysymykset

Huom!

Jos palvelu toimii epänormaalisti päivitysten jälkeen, kannattaa tyhjentää selaimen välimuisti tai koittaa toista selainta. Jos tämäkään ei auta, otathan meihin yhteyttä alareunan palautekanavien kautta, niin ratkotaan ongelma yhdessä.

Seuraava päivitys: syksy 2021
Viimeisin päivitys: 15.6.2021

Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttäviin kysymyksiin. Jos kaipaat lisää apua, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.

Voit myös tutustua koontisivuun yleisimmistä palautteista ja vastauksista.

Sivuston käyttö onnistuu yleisimmillä selaimilla, kuten Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge ja Safari. Parhaan toimivuuden varmistamiseksi tarkista, että sinulla on päivitetty käyttämäsi selaimen viimeisin versio. Palvelun ulkoasu saattaa poiketa tai jokin toiminto ei onnistu, jos käytät harvinaisempaa tai yleisimmän selaimen vanhempaa versioita.  

Palvelun käytössä on ollut ongelmia Safari 11 - ja Internet Explorer -selaimilla. Suosittelemme käyttämään muita selaimia.

Jos sivusto toimii virheellisesti, sinun kannattaa myös kokeilla tyhjentää selaimen välimuisti.

Työmarkkinatori on suunnattu työnhakijoille, työnantajille ja yrittäjille – käytännössä koko työikäiselle väestölle. Todennäköisesti myös siis sinulle.   

Palvelusta on tällä hetkellä julkaistu kokeilu-versio, jossa käyttäjä voi etsiä työpaikkoja tai työntekijöitä sekä saada tietoa työelämästä ja eri ammateista.  

Palvelu on avoin kaikille ilman kirjautumista. Kirjautumiseen ja sen kautta avautuviin lisäpalveluihin tarvitaan mahdollisuus tunnistautua vahvasti. Vahvaan tunnistautumiseen tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Jos olet eurooppalainen yksityishenkilö tai yrityksen edustaja, voit tulla asiakkaaksi EiDAS–tunnistusperiaatteiden mukaisesti. Sinut tunnistetaan rekisteröityessäsi ja palvelua käytettäessäsi.   

Sivuston alareunasta löydät linkin yhteydenotto ja palaute –lomakkeeseen.  

Työmarkkinatorin käyttö on sinulle täysin maksutonta.    

Voit käyttää Työmarkkinatoria suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun liitetyt muiden sisällöntuottajien palvelut voivat olla käytettävissä myös muilla kielillä.   

Palvelussa on käyttökatko päivitysten aikana. Voit lukea tiedossa olevista katkoista palvelun etusivulla sekä sisäänkirjautumissivulla. Katkon aikana et voi käyttää palvelua. Et voi siis itse päättää, milloin haluat päivityksen.     

Eivät saa. Viranomaisilla ei lähtökohtaisesti ole pääsyä tietoihisi. 

Työnhakuprofiili on anonyymi ellei työnhakuprofiilin laatija ole lisännyt puhelinnumeroa tai linkkiä, jonka kautta yhteystiedot löytyvät. Työnantaja voi kuitenkin kiinnostuessaan työnhakijan osaamisesta lähettää hänelle Työmarkkinatorin kautta sähköpostia. Työnhakijan yhteystiedot tulevat työntarjoajan tietoon, mikäli työnhakija vastaa hänen viestiinsä. Sähköpostin lähetettäjänä näkyy noreply@tyomarkkinatori.fi.

Palvelua voi käyttää, kun olet täyttänyt 13 vuotta. 

Työmarkkinatori on tietoturvallinen. Tietojasi pääsevät katsomaan vain sinä ja valtuuttamasi henkilöt.   

Voit hallita valtuuksia ulkopuolisen palvelun kautta (Suomi.fi-valtuudet). Jos olet antanut tai saanut valtuuksia yritykseen, ne siirtyvät automaattisesti Työmarkkinatori-palveluun.   

Työmarkkinatorilla on oikeus päättää sopimus, kun asiakkaana olevan yrityksen toiminta lakkaa tai yksityishenkilö kuolee. Asiakkaan tietojen salaamiseen ja yksityisyyden suojaan pätevät samat periaatteet sulkemisen jälkeen kuin sitä ennen.  

Työmarkkinatori voi sulkea tai keskeyttää palvelun välittömästi, mikäli on syytä epäillä, että palvelua käytetään sen käyttöehtojen, lain tai hyvän tavan vastaisesti. Palvelu voidaan sulkea välittömästi myös silloin, jos on syytä epäillä väärinkäytön tai tietoturvahyökkäyksen uhkaa. 

Sinulla on oikeus, milloin tahansa lopettaa palvelun käyttö ja poistaa tietosi palvelusta. Jos haluat poistaa tietosi, kirjaudu ensin palveluun sisään. Sen jälkeen valitse vasemmalta "Omat tiedot" ja tältä sivulta ylempää välilehti "Tilin hallinta". Lopulta paina punaista "Poista tietoni Työmarkkinatorilta" -painiketta. Varmistuksen jälkeen tietosi poistetaan ja sinut kirjataan ulos palvelusta. 

Jos poiston yhteydessä ilmenee virheviesti, olethan yhteydessä meihin palvelun alalaidasta löytyvän palautelomakkeen kautta. 

Jos yksityishenkilöasiakas kuolee, palvelun käyttöoikeus ei siirry kuolinpesälle, vaan palvelu suljetaan käyttöehtojen mukaisesti. Palvelun sulkemisen jälkeen kaikki asiakkaan palvelussa olevat tiedot tuhotaan palveluehtojen ja palvelukuvauksen mukaisesti. 

Yhteydenotolla työnantaja kertoo olevansa kiinnostunut profiilillasi ilmoittamastasi osaamisestasi. Olethan yhteydessä suoraan työnantajaan. Yhteydenotto takaisinpäin Työmarkkinatorin kautta ei ole mahdollinen. Työnantajan lähettämä yhteydenottopyyntö ei ole velvoittava. 

Yhteydenotto tulee sinulle sähköpostiin osoitteesta noreply@tyomarkkinatori.fi. Sähköpostiin ei voi vastata. Jos olet ilmoittanut muita yhteystietojasi profiililla, saattaa työnantaja olla yhteydessä myös muulla tavoin. Sähköpostissa on työnantajan yhteystiedot. 

Voit lähettää kiinnostaville profiileille yhteydenoton Työmarkkinatorin profiilin "ota yhteyttä työnhakijaan" -painikkeen kautta. Tämä viesti lähtee heille sähköpostiin. Lähettäjänä toimii noreply@tyomarkkinatori.fi. 

Jos työnhakija on profiilillaan ilmoittanut muita yhteystietoja, voit olla yhteydessä suoraan myös niihin. Lähtökohtaisesti profiilit ovat anonyymeja.  

Videoita käytön avuksi

Kaipaatko vielä apua, kuinka Työmarkkinatorista saa kaiken irti? Alla olevista vidoista löydät apua palvelumme käyttöön, olit sitten työnantaja, yrittäjä tai henkilöasiakas.

Näin käytät Työmarkkinatoria henkilöasiakkaana

Näin käytät Työmarkkinatoria työnantajana

Liity Työmarkkinatorin yhteistyökumppaniksi ja tuo palvelusi käyttäjien löydettäväksi