Vieraskynä: Innovaatiokilpailussa kankeat roolit unohdetaan ja kaikki hyötyvät

Blogi

Työmarkkinatorin kehitystyöllä on varsin kunnianhimoiset tavoitteet: auttaa ihmisiä tunnistamaan kattavasti osaamisensa ja sen puutteet, tarjota työpaikka- ja koulutusmahdollisuuksia, sekä tukea, motivoida ja kannustaa urasuunnitteluun. Huh.

Kuten tavoitteen suuruudesta, on myös sen tärkeydestä helppoa olla yhtä mieltä, tarkastelipa sitä sitten omasta navastaan tai valtakunnan poliittisista linjoista käsin. Ja kunnianhimoinenkin lopputulos saavutetaan pala kerrallaan. Yksi keskeinen edellytys Työmarkkinatorin kehityksen onnistumiselle on sen kohtaanto, eli kyky yhdistää ihminen ja hänelle henkilökohtaisesti ehdotetut työ- ja koulutusmahdollisuudet mahdollisimman osuvasti.

Niinpä helmikuussa 2018 tartuimme rohkeasti haasteeseen. Käynnistimme AI Goes to Work -innovaatiokilpailun löytääksemme Työmarkkinatorin kohtaannon varmistavan tekoälyratkaisun. Se kilpailutettiin uuden hankintalain mahdollistamalla innovaatiokumppanuus-menettelyllä, joka toimi oppimatkana niin tekoälyn kuin innovatiivisen hankinnan saloihin.

Uutta ei synny vanhoilla resepteillä

Ensimmäinen askel kohti uutta ratkaisua oli päästää irti hankinnalle perinteisestä tavasta määritellä lopputulos mahdollisimman tarkkaan. AI Goes to Work -kilpailun lähtökohtana olikin siis lopputuloksen sijaan speksata mahdollisimman yksityiskohtaisesti se tarve, johon ratkaisua haettiin.

Tästä syntyi koko hankinnan perusta ja tavoitteet, joihin ratkaisujen odotettiin vastaavan:

  • Miten koostaa työ- ja koulutustietoa käyttöön hyvinkin sekalaisista lähteistä?
  • Miten tunnistaa työnhakijoista myös ei-ilmeinen osaaminen, jota on karttunut esimerkiksi harrastusten ja kiinnostuksen kohteiden kautta?
  • Miten herätellä myös ne käyttäjät, jotka eivät parhaillaan hae aktiivisesti töitä, kartoittamaan omaa osaamistaan ja mahdollisuuksiaan?
  • Miten digitaalinen palvelu voi parhaiten motivoida käyttäjäänsä?

Syväsukellus yhteistyöhön

Kun yhteistyö mukaan valittujen toimittajien kanssa alkoi, oli jälleen aika ravistella perinteisiä hankinnan toimintatapoja. Osallistujat kutsuttiin paikan päälle aiheen tuntevien asiantuntijoiden ja sidosryhmien edustajien kanssa, ja keskityttiin yhdessä olennaiseen: miten edellä listattuihin tavoitteisiin vastattaisiin kiinnostavalla ja realistisella tavalla?

Työ edellytti asiantuntijoiden ja kilpailuun osallistuvien toimittajien tiivistä yhteistyötä, jossa kankeat roolit tilaajan ja toimittajan välillä unohdetaan. Tiimityöllä, heittäytymisellä ja rohkealla kyseenalaistamisella on korvaamaton sija yhteiskehityksessä — eikä vain toimittajien osalta. Toimintatapa on myös mainio testi yhteistyön toimivuudelle kumppanuuden tulevaisuutta ajatellen. Onko tässä tiimi, jonka kanssa vaikeisiinkin asioihin löytyy ratkaisu? Löytyykö tilaajalta rohkeutta seistä tiimin rinnalla vaikeidenkin päätösten aikana?

Kokeilujen kautta

Kolmas ja kaikkein tärkein oppi kilpailusta on — noh — oppiminen itse. Kun etsitään uusia ratkaisuja uusien kumppanien kanssa uusia menetelmiä käyttäen, täytyy itselleen ja kehitystyölle malttaa olla yhtä aikaa sekä kriittinen että armollinen.

Ratkaisujen kehittyessä kasvaa myös ymmärrys tarpeesta. Jos prosessin alussa asetettuja tavoitteita ei olla valmiita päivittämään kerääntyneiden ahaa-elämysten myötä, saadaan lopputuloksia, jotka ovat jo syntyessään aikansa eläneitä. Näin toimimme myös Työmarkkinatorin tekoälyratkaisun suhteen. Kokeillen, kärsivällisesti ja tavoitteita aktiivisesti kehittäen.

AI Goes to Work on Suomen ensimmäisten innovaatiokumppanuushankintojen joukossa ja sellaisena varmasti suunnannäyttäjä monelle tulevalle tilaaja-toimittaja-yhteistyölle. Vuosi hihojen käärimisen jälkeen on ilo todeta rohkeuden kannattaneen: KEHA-keskus pääsi pilotoimaan kahta erilaista tekoälyratkaisua Työmarkkinatorille, ja nämä kehitysprojektit on viety kevään aikana maaliin.

En malta odottaa, mihin yhteistyö vielä johtaa.

Anna Korpela
Service Manager, Industryhack

AI Goes to Work toteutettiin Industryhackin innovaatiokilpailuna. Industryhack on suomalainen avoimeen innovaatioon erikoistunut studio, joka kehittää ja johtaa asiakkaidensa yhteistyöohjelmia ulkopuolisten kumppaneiden kanssa toimimiseen ja innovatiivisen hankinnan toteutukseen.