Psykoterapeutti, kirjallisuusterapeutti

Haastattelu

Sanojen hoitava vaikutus on tunnettu niin kauan, kun ihminen on kertonut tarinoita. Kansansadut ja antiikin myytit toimivat tänäkin päivänä.

Silja 1

Silja Mäki, 45 v.

Sanat hoitavat ja tarjoavat näkökulmia

Eläytyminen kirjallisen hahmon ongelmaan tekee omankin ongelman näkyväksi. Tuntuu hyvältä huomata, että ihmiset ovat vuosituhansia olleet samassa jamassa ja selvinneet.

Kieli ja kirjallisuus ovat ohjanneet ammatillisia valintojani. Entisessä työssäni opetin lapsia, joilla oli kielenkehityksen haasteita. Psykoterapeuttina tarinat ovat työkaluni.

Työskentelen psykoterapeuttina ja kirjallisuusterapeuttina Helsingissä. Tarjoan psykoterapiapalveluita sekä ohjaan kirjallisuusterapeuttisia kasvuryhmiä ja elämäkerrallisen kirjoittamisen ryhmiä.

Asiakassuhteen alussa en välttämättä tiedä, mihin yhteinen tie vie, mutta luotan ratkaisukeskeiseen psykoterapiaan. Teemme yhdessä sitä, mikä toimii.

Asetumme tyhjän pään tilaan ja katsomme, millä pää täyttyy.

Mutkien kautta psykoterapeutiksi

Päädyin psykoterapeutiksi mutkien kautta. Ylioppilaskirjoitusten jälkeen harkitsin psykologian opintoja, mutta päädyin lukemaan suomen kieltä ja kirjallisuutta Helsingin yliopistoon.

Opintojeni loppupuolella hakeuduin päiväkotityöhön, sillä lapsen kielen poikkeava kehitys kiinnosti minua. Työskentelin kehitysvammaisten lasten henkilökohtaisena avustajana. Luin lapsille paljon ja huomasin sen tekevän hyvää.

Kielen kehityksestä tuli tutkimushanke, jota jatkoin yliopistolla. Tein aiheesta gradun ja lisensiaatintyön. Valmistuttuani äidinkielen opettajaksi toimin kaksi vuotta yliopiston tuntiopettajana. Opetin tieteellistä kirjoittamista, tarkastin harjoitusaineita ja kypsyysnäytteitä.

Työn ohella tein kirjallisuusterapiaohjaajan työtä, koulutin aikuisia ja ohjasin lasten ja nuorten ryhmiä. Myöhemmin hankin laaja-alaisen erityisopettajan pätevyyden ja työskentelin kaksitoista vuotta erityisluokanopettajana.

Vein kouluyhteisöön erityisopetuksen kulttuuria. Emme eristäytyneet muista oppilaista vaan osallistuimme. Kun löysin kirjallisuusterapian, aloin käsitellä oppilaiden ongelmia satujen avulla.

Työn ohella kouluttauduin kirjallisuusterapeutiksi ja aloitin ratkaisukeskeisen psykoterapian opinnot. Vaikka opinnot antoivat eväitä opettajan työhön, tein radikaalin tempun. Jätin erityisopettajan työni ja keskityin psykoterapia- ja kirjallisuusterapiapalveluihin.

Aluksi tarjosin osaamistani Hyvinvointiosuuskunta Kukoistuksen kautta. Se oli siirtymävaihe ja samalla pehmeä lasku yrittäjyyteen.

Tänään työskentelen ammatinharjoittajana. Asiakaskuntani on kasvanut. Väliaikaistilat ovat vaihtuneet pysyvään toimipisteeseen Helsingin Meilahdessa.

Jotkut ystäväni ihmettelivät päätöstäni hylätä turvallinen työpaikka. Aika hurjalta se tuntui minustakin, mutta uskoin ratkaisuuni. Nyt näyttää siltä, että onnistuin luomaan uutta ja entistä parempaa.

Yksilö- ja ryhmäterapiaa

Päätyöni on ratkaisukeskeinen psykoterapia. Terapian kesto vaihtelee kertakonsultaatiosta vuosia kestäviin asiakassuhteisiin. Tavallisimmin asiakas käy vastaanotollani kerran viikossa. Kuulostelemme, minkä aika on juuri silloin.

Osa asiakkaista tunnistaa ongelmansa, osa on ihmeissään huonosta olostaan. Jotkut hakeutuvat vastaanotolleni tietäessään minun suuntautuvan kirjallisuusterapiaan. Asetamme työlle tavoitteet ja etenemme asteittain niitä kohti.

Kirjoitamme, piirrämme ja puhumme. Joskus teemme kävelyretken tai haemme innoitusta taidenäyttelystä. Kun asiakas kokee saaneensa hyötyä terapiasta, olemme edistyneet.

Yksilöterapian rinnalla ohjaan kirjallisuusterapeuttisia ja omaelämäkerrallisen kirjoittamisen ryhmiä. Olen järjestänyt kursseja Helsingin saaristossa, jopa Kreikassa.

Asiakkaiden tavoitteet on monenlaiset. Yksi haluaa tarinansa kirjoihin ja kansiin, toinen hoitaa itseään kirjoittamalla ja keskustelemalla.

Erityispalveluitani ovat graduklinikka opiskelijoille ja satuterapiaryhmä aikuisille. Ohjaan myös lasten ja nuorten sanataideryhmiä. Ryhmät ovat keino oppia ilmaisua sekä käsitellä kasvua ja kasvamisen kipeitä tunteita.

Tarjoan kielenhuoltopalveluja ja koulutan. Toimin Helsingin yliopiston ja Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys ry:n järjestämän Kirjallisuusterapian perusteet -koulutuksen johtajana ja kouluttajana. Koulutus on yliopistollista täydennyskoulutusta.

Minulle on helppoa antaa palautetta asiakkaan tekstistä. Jos joskus haaveilinkin kirjoittajan urasta, omat tuotokseni rajoittuvat tietokirjoihin. Olen julkaissut kirjallisuusterapian asiantuntijateoksia.

Kirjallisuusterapia - minun juttuni

Psykoterapiapalvelua on tarjolla runsaasti etenkin pääkaupunkiseudulla. Asiakassuhteiden luominen vaatii ponnistelua, suunnittelua, myyntiä ja markkinointia. Mikään ei mene omalla painollaan. Yrittäjyyden mukanaan tuoma byrokratiakin on hoidettava.

Kalenterini täyttyy. Puskapuhelin toimii: kirjallisuusterapeuttisia ryhmiä on sovittu puoleksi vuodeksi, koulutusta vuodeksi eteenpäin.

Nautin voidessani toimia ryhmässä, käyttää luovuutta ja kokeilla kaikenlaista. Puuhaaminen eri ammatillisten osa-alueiden parissa on elämäntapani, vaikka työn hajanaisuus tuntuukin joskus rasitteelta.

Kaikki ammatillinen tekemiseni on aina linkittynyt kieleen ja hoitotyöhön. Kirjallisuusterapia on minun juttuni. Pyrin työssäni tasavertaisuuteen. Asiakkaalle olen tuki, auttaja, kanssakulkija ja näkökulmien tarjoaja.

Eräs avioeroa työstävä asiakkaani löysi lohdun antiikin myyttisestä feenikslinnusta. Pesänsä polttaneen feeniksin tavoin hänkin nousi tuhkasta uuteen lentoon.

Haastattelu ja teksti: Jukka Vuolle
Kuvat: Rami Marjamäki