Välkommen till handledningscentret

Vi finns här för dig

På Jobbmarknads handledningscenter hittar du hjälp med att använda vår service! Du kan läsa anvisningarna för de olika funktionerna, läsa de nyaste meddelandena om de nya funktionerna och bläddra bland svaren på vanliga frågor.

Vad behöver du hjälp med?

Vanliga frågor: Vad är Jobbmarknad?

Jobbmarknad är riktad till arbetssökande, arbetsgivare och företagare – i praktiken hela befolkningen som är i arbetsför ålder. Sannolikt alltså även till dig.   

För närvarande finns en testversion av tjänsten, i den kan användarna söka arbetsplatser eller arbetstagare samt få information om arbetslivet och olika yrken.

Tjänsten är öppen för alla utan inloggning. För att logga in och på så sätt få tillgång till tilläggstjänsterna behöver man kunna göra en stark autentisering. För en stark autentisering behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat. Om du är en europeisk privatperson eller representant för ett företag kan du bli kund i enlighet med EiDAS-autentiseringsprinciperna. Du kommer identifieras när du registrerar dig och när du använder tjänsten.

Att använda Jobbmarknad är helt avgiftsfritt.

Tjänsten kan användas då du fyllt 13 år.

Vanliga frågor: Tekniska krav för användning av tjänsten

Jobbmarknad kan användas på dator och mobila enheter, såsom smarttelefon och surfplatta. Vår tjänst har utvecklats så att den är smidig att använda oberoende av enhet.

Det kan dock finnas enstaka undantag och för en del av de äldsta enheterna fungerar Jobbmarknad inte nödvändigtvis på bästa möjliga sätt.

Webbplatsen kan användas med de vanligaste webbläsarna, till exempel Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge och Safari. För att få bästa resultat vid användningen av webbplatsen bör du ha uppdaterat din webbläsare till den senaste versionen. Tjänstens utseende kan vara annorlunda och alla funktioner fungerar inte nödvändigtvis om du använder en mer sällsynt webbläsare eller en äldre version av en mer allmän webbläsare.  

Problem har upptäckts i användningen av tjänsten med webbläsarna Safari 11 och Internet Explorer. Vi rekommenderar att du använder andra webbläsare.

Om webbplatsen fungerar felaktigt lönar det sig att tömma din webbläsares cacheminne.

Under uppdateringarna har vi avbrott i vår tjänst. Information om avbrott som man känner till på förhand finns på tjänstens första sida och på inloggningssidan. Under avbrotten kan du inte använda tjänsten. Du kan alltså inte bestämma själv när du vill göra uppdateringen.

Du kan bekanta dig med de senaste uppdateringarna längst nere på Handledningscentret.