Gästskribent: Samarbete och partnerskap garanterar den kompetens som behövs i framtiden

Blogg

Vi är fullt medvetna om att kompetens är något som föråldras i ett huj och att det finns ett brådskande behov för ny kompetens. Det är intressant hur vi människor själva har skapat behovet för ny kompetens; något som stämmer även framöver. Ett bra exempel är den snabba utveckling vi har åstadkommit inom teknik. Den både skapar nya möjligheter och gör att det vi hunnit lära oss föråldras. I en värld som förändras i denna takt blir det bråttom med att utveckla kompetensen – och allt viktigare att blicka framåt, ta risker och vara flexibel. Lika viktigt för en snabb kompetensutveckling är de grundläggande färdigheterna och inlärningsförmågan; här är den grundläggande utbildningen och utbudet av examina av största betydelse.

Då vi i arbetslivet talar om att utveckla kompetensen utifrån existerande behov måste vi överväga noga och med jämna mellanrum om vi faktiskt utvecklar den kompetens som behövs i framtiden, sett ur både individens och organisationernas perspektiv. Svårt, men fullt möjligt. Det innebär att arbetsliv och utbildningssektor måste samarbeta intensivt med varandra; de måste utgöra en sammanflätad helhet. Den klassiska beställar-producent-modellen är knappast någon lösning när det gäller kompetensbehovet. Svaret ligger snarare i ett dagligt samarbete och i långsiktiga partnerskap.

Finland kan bli en global föregångare i livslångt lärande

En möjlighet är att läroverken får en starkare närvaro på arbetsplatserna. Det skulle hjälpa förutse framtidens kompetensbehov och underbygga kompetensutvecklingen i organisationerna. Utbildningssektorn skulle inte finnas till bara för sina studerande, utan det skulle finnas ett bredare samarbete som främjar kompetensutvecklingen i hela organisationen. I framtiden kommer gränsen mellan producenter och användare att suddas ut; istället är alla med i ett genomgripande samarbete där de överspännande målen är de samma. På detta sätt kan Finland bli en global föregångare inom livslångt lärande.

Detta är inte något som sker av sig självt. För att utbildningsarrangörer och arbetsliv ska kunna samarbeta med varandra måste näringslivet vara medvetet om möjligheterna och öppet för nya idéer, och företagen måste våga satsa på samarbete. Samarbetet måste ses som en investering som inte nödvändigtvis ger det tilltänkta resultatet i realtid, utan senare. Värt att tänka på är dessutom att organisationer som lägger större tonvikt på kompetensutveckling ofta får se även direkta positiva effekter.

Samarbete förutsätter rätt attityd och vilja att förnyas också i utbildningssektorn, bland annat av lärarna. Framtidens lärare har en mångfald av kontakter i arbetslivet och utnyttjar dem. Här måste var och en kunna se objektivt och kritiskt på sitt sätt att fungera och vara villig att utvecklas, på samma sätt som i vilket yrke som helst. Det krävs även en ordentlig dos av ihärdighet och vilja att skapa nätverk och samarbetstillfällen.

Genom att satsa på livslångt lärande attraherar vi företag och investeringar

Ett Finland som är en förebild för livslångt lärande blir attraktivt för företag och investeringar, vilket skapar möjligheter för ekonomisk tillväxt. Detta är livsviktigt för vårt samhälle. I ett Finland som är en förebild för livslångt lärande har vi människor det bra. Vi har bättre möjligheter att ge alla chansen att utveckla sin kompetens, bl.a. för att få tillträde till arbetsmarknaden. Ansvaret att ta vara på dessa möjligheter och satsa på kompetens ligger i slutändan hos individen.

Låt oss alltså fostra barn och unga som är ivriga att lära sig. Må våra system uppmuntra alla till att lära sig och arbeta. Låt oss göra det här tillsammans.

Teemu Hassinen

VD, Bildningsarbetsgivarna rf