Ett rörligt mål under motorhuven – och andra sanna berättelser om byggnadsarbetet

Blogg

Jobbmarknads försöksversion som användare har tillgång till just nu är något som man konkret kan se på och testa. Mycket har ändå hänt under motorhuven före Jobbmarknad med dess färger, informationsinnehåll och funktioner har nått nuvarande format. Vi håller fortfarande på att intensivt snickra med bitar under motorhuven som man inte ännu kan se i försöksversionen.

En viktig helhet som användarna inte ännu kan se är kundhanteringen, som är ett eget arbetsutrymme för dem som arbetar med kundarbete – Expertens Jobbmarknad.

Den nya kundhanteringen har ett tydligt mål: att skapa en plattform för experter som möjliggör en fungerande tjänst med växelverkan för person- och organisationskunder. För expertens arbete betyder det här mer centraliserad informationshantering, direkt tillgång till lämpliga tjänster och flexibla processer i stället för manuellt arbete, onödigt tricksande och information som spridits ut på olika ställen. Målet är fokus på det mest väsentliga, alltså smidigt samarbete med kunderna och samarbetsnätet.

När Expertens Jobbmarknad tas i bruk kommer också arbets- och näringstjänsternas kunders elektroniska tjänster att skötas genom Jobbmarknad. Då kommer till exempel kundens registrering och kommunikationen som relaterar till tjänsterna och kundprocesserna att skötas i samma enhetliga system.

Mot målen genom behärskat kaos

Man måste dock erkänna att kundhanteringsarbetets tempo är sådant att både experterna som arbetar med det, men också utvecklare som utför indirekt kundarbete, lätt kan tappa andan. Det som gör arbetet utmanande är i första hand dess omfattande och flerdimensionella administrativa innehåll. Dessutom har man ställt upp högtgående mål i bygget av Jobbmarknadshelheten, och det gör det inte mindre utmanande att tidtabellen är stram i relation till arbetsmängden.

När verksamhetsmiljön dessutom kan påverkas av ändringar i lagstiftningen – vilket ofta kallas för ett rörligt mål – kan vecken i utvecklarens panna djupna när både känslan av kontroll och kundfokusen ibland kan kännas avlägsna och svåra att nå.

Slutresultatet som sammanfattas i koden

I utvecklingsarbetet förhåller man sig ändå med stort allvar gentemot målet som studsar omkring under motorhuven, och man eftersträvar fungerande kundhantering genom att prioritera kundkännedom. I den här helheten utgör kunderfarenhetsarbete och tjänstedesign betydande arbetsfält. Processen fortsätter genom olika slags definieringar, preciseringar, avgränsningar och framförhållningar, men också med hänsyn till exempel till systemets strukturella enhetlighet och dataskydd.

I och med allt detta försöker man sammanfatta de önskade egenskaper som till slut kommer att förvandlas till konkret kod i kodarens händer.  Och på det sättet blir inte endast motorhuven, men också motorn under den och tekniken som möjliggör dess olika funktioner, synliga och fungerande.

Så nästa gång du kikar på Jobbmarknads motorhuv kan du se en del av de mål som man uppnått hittills. Byggnadsarbetet fortsätter och utvecklingens klang som snickarna åstadkommer kommer att eka på vår marknad ännu ett bra tag.  

Leena Bågman
utvecklingsexpert, UF-centret / Jobbmarknad