Jobbmarknaden är skapad med samarbete

Blogg

Jobbmarknaden har ett ambitiöst mål: vara en mötesplats för jobb och arbetstagare, styra sina användare till rätt tjänst i olika situationer och dessutom erbjuda information om arbetsmarknader, yrken och framtidens arbetsliv. Den grundläggande tanken är att förena den offentliga och privata arbetsförmedlingen samt tjänster för kompetens och tillväxt till en nätverkshelhet som kan erbjudas.

Jobbmarknaden, som redan har publicerats som utvecklingsversion, kommer att utarbetas med arbets- och näringsförvaltningens resurser. Det är ändå inte frågan om en tjänst inom den offentliga förvaltningen, och användningen av den är inte obligatorisk. Även om uträttande och behandling av ärenden hos myndigheter gällande sysselsättningstjänster i ett senare skede skulle bli en del av Jobbmarknaden ligger dess kärna ändå inte där. Vi anser att de kompetens- och arbetslivstjänster som uppkommer i och med att arbetsplatser och arbetstagare möts, och i samband med personliga servicemöten, även i fortsättningen är Jobbmarknadens mest värdefulla innehåll. 

Referensgrupper som grundpelare för samutvecklingen

Vi strävar efter att användarupplevelsen av Jobbmarknaden ska vara enkel och intuitiv samt även användbar för både dess användare och andra aktörer i arbetslivet. Därför har vi gjort omfattare nätverksarbete och låtit partners och framtida användare av tjänsten delta från allra första början.

Jobbmarknadens kund- och samarbetsgrupper, d.v.s. referensgrupper, har verkat som grundpelare för utvecklingen av kundupplevelsen.

Kundförståelse och användarbehov har samlats in genom deltagande workshoppar, intervjuer och enkäter; möjliga implementeringslösningar har utvärderats och testats i användartester och interaktiva diskussioner. För närvarande utgörs referensgrupperna av cirka 500 person- och arbetsgivarkunder samt av representanter för tjänsteleverantörer och förvaltningen. 

Från och med början till denna dag har totalt cirka 1500 personer deltagit i samutvecklingen av Jobbmarknaden. I arbetet har man framskridit enligt utvecklingsplanen och Jobbmarknadens genomförande. Arbetet med kundupplevelsen är en viktig del av Jobbmarknadens definitionsprocess.

I linje med utvecklingsprioriteringarna har mest samarbete, enligt antalet samarbeten, hittills gjorts med privatpersoner. Nu när vi förbereder arbetsmarknadens regionala utsikter och regionala utbud växer tjänsteleverantörernas och den offentliga förvaltningens roll i samutvecklingen. Även sakkunniga på TE-byrån har medverkat aktivt och fört fram utvecklingsbehov ur deras synvinkel.

Samarbetet syns i slutresultatet

Naturligtvis är inte bara siffror väsentliga i samutvecklingen. Det som har betydelse är hur samarbetet och den kundförståelse som har erhållits genom samarbetet syns i slutresultatet.

De viktigaste funktionerna för arbetstagarkunderna på Jobbmarknaden, d.v.s. skapandet av jobbsökningsprofiler och platsannonser i stort sett har uppkommit på basis av samutvecklingen. Tillsammans med tjänsteleverantörerna har man förberett gränssnittslösningar och så har man gjort upp visioner för nya affärsverksamhetsmöjligheter. Den offentliga förvaltningen och regionala aktörer inom arbetslivet har inkluderats eftersom Jobbmarknaden ska vara användbar både för nätverkspartners och deras kunder. Jobbmarknadens färgskala och t.o.m. det slutliga beslutet om namnet på tjänsten har gjorts i samarbete med kund- och samarbetsgrupper.

Resultaten av samutvecklingen blir följande gång synliga i versionsuppdateringen som görs i slutet av året. Bland annat jobbsökningsprofilen, och hur man gör den, ändras då och blir betydligt enklare och mer visuell. Strukturen för skapandet av platsannonser, samt innehållet, förnyas också. Förbättringar har gjorts på basis av den användarrespons man fått och nya utvecklingsidéer har också behandlats och utvärderats i kundgrupperna.

Vi anser att öppenheten i utvecklingsarbetet är viktigt och vi hoppas att kunder och partners deltar även i fortsättningen. Endast på det sätten kan Jobbmarknaden utvecklas till en tjänst som på riktigt är betydelsefull för användarna, och bli en del av människors arbetsliv i alla dess skeden.

Merja Heinonen
specialsakkunnig UF-centret / Jobbmarknad