Webbredaktionens vilda år

Blogg

Trots att skapandet av en ny webbtjänst kräver en enorm teknisk ansträngning, så har inte Jobbmarknad uppstått bara tack varekodare och systemansvariga. I den här bloggen har pennan trots allt varit i handen på webbredaktion – med andra ord vi som har skapat informationsinnehållet och illustrationerna som hittas på Jobbmarknad.

I själva verket började vårt arbete exakt för ett år sedan när vi för första gången samlades i Tammerfors för att planera det kommande innehållet. Med det började ett ganska vilt år som har innehållit många utmaningar och lyckade stunder. 

Uppgiften har inte varit lätt: vi hade åtta månader på oss att skapa en vettig samling informationsinnehåll om arbetslivets många olika skeden och synvinklar. En kreativ och entusiastisk grupp tjänstemän från UF-centret valdes till uppgiften. Arbetet var ändå inte alls bara att skriva, utan också att skapa uppbyggnaden för innehållet, spegla kundernas tankegångar, sakgranska, översätta och ta lämpliga foton till varje ämne. Allt arbete har letts av vår centrala princip: vi vill använda kundernas språk, undvika onödigt stela och byråkratiska texter samt genom det här närma oss webbinnehåll från offentliga aktörer ur en ny synvinkel. 

Arbetslivets olika situationer, detaljer och mångsidiga lagstiftning har onekligen gjort skapandet av informationsinnehåll utmanande, men vi har ändå hållit oss till principen: kundens önskan är vår ”lag”. Samtidigt har vi fått fantastiska kommentarer om vårt informationsinnehåll från våra kollegor som arbetar inom olika myndigheter, men även frågat er läsare om era åsikter, till exempel gällande vilka termer och vilka innehållsuppbyggnader är lättare att förstå.  

Allt det här har vi arbetat mycket med under virtuella möten, framför laptoppar och med hörlurar på huvudet, men eftersom vi som deltar i webbredaktionen bor runtom i Finland, har vi också gjort upp vanan att träffas för att arbeta med webbinnehållet. Under de gemensamma arbetsdagarna tar vi hand om innehåll som är speciellt utmanande att genomföra och planerar det som kommer till näst.

Vi går också igenom respons från kunder och dyker lite djupare i resultaten från användarundersökningar.  Vi vill göra Jobbmarknad till en sådan tjänst som kan användas oberoende var man är i livet – innan och under den mest aktiva arbets- eller arbetsgivarkarriären samt även tiden efteråt. 

De senaste veckorna innan publiceringen av den nya testversionen av Jobbmarknad har onekligen varit en hektisk tid. Det sista innehållet höll ännu på att skrivas och matas in i webbtjänsten, vi tog hand om översättningar, granskade fakta och valde ut foton. På publiceringsdagen i september var vi nog trötta, men mycket glada. Arbetet tog ändå inte slut här – efter en kort andningspaus fortsatte vi arbetet med innehållet. Efter publiceringen har vi utvecklat innehåll utifrån kunders respons och statistik. Nytt innehåll är på kommande, och i år tänker vi koncentrera oss speciellt på att skapa aktuellt innehåll. Dessutom kommer vi lyfta fram tjänster i anknytning till innehållet ännu bättre. 

Allt som allt har vårt år varit fullt av sjå och många känslor. Ibland har jobbet varit så stressigt att vi varit tvungna att balansera ut det med skojfrisk humor. Å andra sidan har vi funderat om vi till och med är för vilda för myndigheten, men kanske kreativitet och positivitet är som lianer som vi håller tag i när vi tar oss från ett informations träd till ett annat här i arbetslivsinformationens del av djungeln. 

Förhoppningsvis har du också hittat information och tjänster som underlättar din situation från Jobbmarknad! 

Ha en underbart god fortsättning på det nya året 2020! 

Webbredaktionen för Jobbmarknad  - HeisQ, Heidi, Kati, Miina, Sari & Ville