Jobbmarknaden blir arbetslivets digitala ekosystem

Blogg

Jobbmarknaden ska bli framtidens arbetslivstjänst vars vision är att erbjuda rätt tjänst, åt rätt kund i rätt tid via rätt leverantör. Arbetslivets digitala ekosystem är en central byggsten för Jobbmarknadens vision.

I samhällsdebatten avses med ekosystem vanligen ett nätverk av ömsesidigt beroende mellan företag, företagare, forskning, offentlig förvaltning och tredje sektorn. Ekosystemen förenar aktörer över samhällets sektorsgränser och erbjuder möjligheter till ett samarbete som främjar nya lösningar och affärsmodeller i samband med förändringar i samhället och näringsstrukturen.

Globala och samhälleliga fenomen, såsom digitaliseringen, utmanar också det traditionella arbetslivet. Detta syns till exempel i att traditionella arbetsuppgifter försvinner och nya uppstår. Jobbmarknadens ekosystem alltså samarbetsnätverk ansvarar för förändringen i arbetslivet genom att sammanföra den privata och offentliga arbetsförmedlingen, samt den offentliga, privata och tredje sektorn vilka erbjuder tjänster för arbetslivet och kompetensutveckling.

Ekosystemet för samman arbetslivets serviceproducenter

Ekosystemet för samman aktörer i arbetslivet över sektorsgränserna och uppmuntrar till att nya samarbetsformer föds. Samarbetsparterna får i framtiden tillgång till arbetslivsrelaterad statistik och data som kan utnyttjas till exempel för att utveckla nya tjänster. Samarbetet och informationsutbytet som främjas av Jobbmarknadens ekosystem ska erbjuda unika utgångslägen för att hitta nya affärsmodeller, innovativt samarbete och nya partnerskap inom arbetslivet.

Deltagarna i ekosystemet, dvs. Jobbmarknadens samarbetspartner, kan föra in sina egna tjänster på Jobbmarknaden så att användarna kan hitta dem. Servicen får synlighet bland person- och företagskunderna och i framtiden utgår man från användarnas situation med skräddarsydda serviceförslag som gör att man syns just i rätt målgrupp.

Tack vare ekosystemet är Jobbmarknaden alltså inte bara en mötesplats för arbete och arbetstagare, utan användarna hittar också lämpliga tjänster för arbetslivet och kompetensutveckling på samma plats. I praktiken innebär detta att personkunderna hittar stöd och tjänster, till exempel för jobbsökning, karriärplanering och för att utveckla sin egen kompetens. På Jobbmarknaden hittar arbetsgivarna, utöver arbetssökande, till exempel  tjänster för att utveckla arbetsgemenskapens kompetens samt stöd för rekrytering och personalens arbetshälsa.

Nu börjar man aktivt bygga upp ekosystemet - vad innebär det i praktiken?

Jobbmarknadens vision är ambitiös och vi går mot den steg för steg. Vi håller nu på att ta de första stegen kring att bygga upp ekosystemet. För närvarande finns det redan över 50 samarbetspartner och antalet ökar varje vecka. Att utöka nätverket är ett av de första stegen för att skapa ett unikt ekosystem. En lika viktig uppgift är dock att utveckla nätverkets verksamhet och möjliggöra en dialog mellan aktörerna.

Ekosystemet utvecklas tillsammans med dess aktörer och det byggs upp i enlighet med det gemensamma målet. På vilket sätt ekosystemet fungerar på lång sikt beror i hög grad på nätverkets aktörer. Vi hoppas att det uppstår olika interaktiva relationer mellan aktörerna som bidrar till nya servicehelheter, hjälper arbete och arbetstagare att mötas och som gynnar både ekosystemets aktörer och Jobbmarknadens användare. Detta skulle göra det möjligt att bättre än tidigare svara på utmaningarna i arbetslivet.

Vi välkomnar alla aktörer som erbjuder tjänster för utveckling av arbetslivet, företagande och kompetens och hoppas att nätverkets medlemmar aktivt deltar i att skapa framtidens arbetslivstjänster.

Sointu Kouki
Utvecklingsexpert, UF-centret

Läs mera: