Niinas berättelse: Från hästbranschen till marknadsföringsbyrån

Jag är barn till en företagarfamilj. Våra föräldrar drev ett träindustriföretag på 90-talet. Träprodukter tillverkades i vår hemverkstad, dit man snabbt kunde springa längs bakgården. Vi barn tillbringade också mycket tid i verkstaden och byggde våra egna konstverk av överskottsträ med pappas verktyg, med och utan lov.

Miljön i en liten lantlig socken var i övrigt kreativ och gav möjlighet att växa fritt. Under veckosluten var vi ofta med föräldrarna på marknader och på mässor där vi sålde produkter och tävlade om vem som sålde mest. Resten av tiden gick åt till hästarna. Som bäst hittade man tre hästar i vårt stall.

Hästarna blev till slut ett yrke för mig. Jag studerade inom branschen och bestämde mig för att arbeta i flera företag inom hästbranschen, vars arbetsgemenskaper och arbetsbeskrivningar ibland var ganska utmanande. Branschen är hård och kräver uthållighet, men det är också något man lär sig. Det är en helt annan sak att vara en hobbyutövare än en anställd eller företagare inom hästbranschen och det kan komma som en överraskning för många som till exempel börjar studera till hästskötare.

Innan jag grundade min egen ridskola höll jag ett par års paus från hästarna och prövade på vårdarbete. I min släkt finns det flera människor inom vårdbranschen och jag ville ta reda på om jag ville ha den sortens utmanande arbete. Jag njöt av att få hjälpa människor och arbetet var meningsfullt. Då jag blev moderskapsledig när mitt mittersta barn föddes ville jag däremot inte längre återvända till treskiftsarbete och det var dags att fundera på vad som skulle vara den bästa lösningen för en smidig vardag. Jag beslöt mig för att grunda en ridskola hemma på gårdsplanen, där det fanns goda möjligheter för det. I min ridskola fick jag skapa tjänster på ett mer kundorienterat sätt och i min egen stil, till skillnad från när jag arbetade hos någon annan, och det gav mig mycket ny motivation för arbetet. Min verksamhet var mycket kundorienterad och personlig. Jag upplevde att min uppgift framför allt var att hjälpa människor att hitta sina egna styrkor och lära sig att vara barmhärtig mot sig själv vid misslyckanden och när man känner sig ofullständig. Jag anser att undervisning i ridning och hästfärdigheter är mycket mer än en teknisk fråga. Det är mycket mer övergripande. Hästen lever i nuet och lär också människor denna viktiga färdighet.

Senare förstod jag att arbetet med hästar och hästintresserade också var den allra bästa chefsutbildningen. I mitt arbete lärde jag mig att iaktta även mycket diskreta signaler som människokroppen ordlöst kommunicerar. När man samtidigt styr flera ryttare från marken är det viktigt att lära sig kommunicera med olika människor och reagera snabbt på kroppens budskap för att kunna korrigera dem och till och med undvika farliga situationer. Jag var samtidigt tvungen att utvecklas till en mästare i hästens kroppsspråk, så att jag också förstod vad hästen som inte talar vårt språk signalerar till oss. Hanteringen av denna kombination kräver år av engagemang och studier. Eftersom mina kunder utgick från mycket olika utgångspunkter lärde jag mig att vara en bra observatör och att utnyttja min intuition. Förståelsen för olikheter utvecklades också, eftersom jag för att kunna hjälpa andra var tvungen att sätta mig in i situationen för den som behövde hjälp så att jag förstod hans eller hennes utgångspunkt i situationen. Ledarskapsträning med hjälp av häst för chefer har varit i tankarna. Jag skulle kunna börja utveckla denna utbildningstjänst i framtiden.

Passion för mänsklig försäljning och marknadsföring

Jag ville också utmana mig själv mer inom företagsekonomin. Jag började först studera företagande vid Företagarinstitutet i Finland, och därefter inledde jag studierna vid yrkeshögskolan i Seinäjoki med inriktning på tradenomexamen i företagsekonomi. När jag studerade märkte jag att arbetstagarbehovet på försäljnings- och marknadsföringsfältet var starkt, så det var naturligt att också söka arbete inom branschen. Först sökte jag marknadsföringsuppgifter vid Booster Akademin (BSTR Luova Konttori Oy) och därifrån fick jag en praktikplats som projektchef. Min praktik på fyra månader var en ögonöppnande och stark inlärningsupplevelse som stärkte känslan av att vara på rätt väg.

Sedan dess har jag redan fått marknadsföra för många företag. Jag har arbetat med försäljning och marknadsföring i startup-företag, producerat innehåll för småföretag och nu senast verkat som marknadsföringschef och teamchef på en marknadsföringsbyrå. Jag har tränat företagare i att sälja och marknadsföra samt utbildat dem i användningen av sociala medier. Jag tycker om att jag får arbeta som människa för människor och dela med mig av mina egna erfarenheter och de verksamhetsmodeller som konstaterats vara bäst.

Det bästa med mitt jobb är att jag får se och påverka tillväxten och utvecklingen av olika affärsområden från grunden.

Jag är också en evig studerande och jag följer ivrigt hurdan marknadsföringen är ute i världen. Nästa steg i min karriär kunde vara företagande inom marknadsföring. Jag har omfattande nätverk redo och har arbetat med mitt personliga varumärke genom att bland annat utnyttja LinkedIns fina möjligheter. LinkedIn är en kanal som jag varmt rekommenderar. Att bilda nätverk är ett av mina favoritämnen som jag gärna tar upp. Det lönar sig att börja nätverka redan under studietiden, så att det när jobbsökningen blir aktuell finns möjlighet att sticka ut bland alla andra och hitta de bästa arbetsmöjligheterna. Genom att själv vara aktiv åstadkommer man också resultat.

Niina Kandolin