Jobbmarknadens första temasida har publicerats

Nyheter

Jobbmarknadens innehåll har igen breddats, på sidorna har nu den första temasidan publicerats. I fortsättningen kan det på Jobbmarknaden publiceras flera olika temasidor, både regionala och nationella, som innehåller information gällande projekt, kampanjer och tjänster i anknytning till sysselsättningen.

Det första området som har publicerat en egen temasida är Norra Österbotten. Med kampanjen Bara de bästa sidorna lockar man folk att söka sig till tjänster inom vård- industri- och teknologibranscherna i Norra Österbotten. På temasidan hittar man information om branscherna, lediga arbetsplatser och boendekommuner och autentiska berättelser från invånarna i området samt en presentationsvideo för området.

 – Temasidan fungerar som en så kallad landningssida för rekryteringskampanjen Bara de bästa sidorna, det vill säga kampanjens trafik styrs till webbplatsen.  Vi hoppas att vi genom sidan kan förevisa Norra Österbottens bästa sidor – både i anknytning till fritid och arbetsliv, berättar Marjo Pak, kommunikationschef för Norra Österbottens arbets- och näringsbyrå.

På temasidorna kan man nå ut med kampanjernas budskap både i text och bild såväl som i videoformat.

– Det är viktigt att temasidornas innehåll kan skräddarsys i enlighet med kampanjens framtoning och på ett högklassigt sätt föra fram den i olika format. Sidans funktionalitet är av största vikt eftersom det inte ger en bra bild av vårt område, våra aktörer eller våra arbetsplatser om sidan inte fungerar eller är lätt att använda, konstaterar Pak.

Som Norra Österbottens arbets- och näringsbyrås partner fungerar BusinessOulu som har koordinerat kampanjen och aktörernas samarbete. I samarbetet deltar Uleåborg, Kempele, Kalajoki, Brahestadsregionen, Haapavesi-Siikalatva, Norra Österbottens förbund, Norra Österbottens arbets- och näringsbyrå, Norra Österbottens sjukvårdsdistrikt samt flera av områdets företag. Numera utförs och produceras kommunikation, kampanjer och evenemang i allt högre grad genom samarbete mellan flera olika aktörer. Jobbmarknadens temasida möjliggör en oberoende och kostnadsfri publiceringsplats för innehåll som produceras gemensamt.

– Det skulle vara bra om vi i utvecklingsstadiet i kravspecifikationen kunde ta i beaktan olika behov, så att temasidorna i framtiden passar för olika aktörer i många olika syften, säger Pak.

På temasidan får man automatiserat producerat visst innehåll, så som lediga arbetsplatser, vilket Pak ser som väldigt viktigt i sådana här rekryteringskampanjer.

– Dessutom hittar man annat innehåll i anknytning till arbetslivet på webbplatsen, så användaren kan fortsätta surfa kring temat genom att bekanta sig med andra tjänster eller till exempel genom att göra en jobbsökningsprofil på Jobbmarknaden!