Bra resultat för Jobbmarknaden i användartest

Nyheter

I februari ordnade vi två användartester där våra kunder fick pröva på att fylla i jobbsökningsprofilen och anmäla sig som arbetssökande på Jobbmarknaden. Användartesterna gav oss en hel del värdefull information för den fortsatta utvecklingen av tjänsten.

Vår jobbsökningsprofil testades av sex användare, av vilka tre kände till Jobbmarknaden från förut. Målet var att testa hur tydlig och begriplig den redan publicerade och förnyade jobbsökningsprofilen är. Hur kan vi förbättra den ytterligare? Är det lätt att hitta profilen på Jobbmarknadens webbplats och är den lätt att fylla i? Vilka åsikter finns det om matchningens jobbrekommendationer och är det lätt att hitta dem?

I testerna upptäcktes vissa problem med användbarheten, vilket egentligen var bra med tanke på projektstadiet. Testet hjälper oss att göra nödvändiga korrigeringar och förstå vad vi behöver utveckla vidare.

Följande test gäller framtidens Jobbmarknad

I framtiden kommer man att kunna anmäla sig som arbetssökande via Jobbmarknaden, men eftersom den funktionen inte ännu har publicerats utförde vi testet med en prototyp. Det är intressant att testa något i ett så här tidigt utvecklingsskede!

Sex personer prövade på att anmäla sig som arbetssökande. Två av dem hade aldrig tidigare anmält sig som arbetssökande. Vi ville testa hur enkelt det går att mata in uppgifterna för jobbsökning och utkomstskydd och hur användargränssnittet känns. Vi övade på att fylla i en begäran om utredning och att göra upp en sysselsättningsplan. Syftet var bland annat att kontrollera om det fattas något, samt försäkra oss om att instruktionerna är begripliga.

Testet med att anmäla sig som arbetssökande lyckades till största delen bra och man upptäckte endast ett kritiskt problem, som vi nu försöker lösa.

Vad lärde vi oss?

- Användartesterna visade igen hur viktigt det är att vi får respons på tjänstens funktion av riktiga användare. Även om vi involverar användare redan i planeringsskedet är det ändå viktigt att få respons på slutresultatet, sammanfattar Henriikka Kokkola, product manager vid UF-centret.

Ge respons även i fortsättningen, den behövs. Följ oss också på sociala medier för att se eventuella inbjudningar, om du vill delta i kommande användartester.