Ammatillisen henkilöbrändin rakentamisen voi aloittaa pienin askelin

Uutinen

Työnhaku tapahtuu nykyisin suurilta osin digitaalisessa ympäristössä. Se luo työnhakijoille ja työnantajille monia mahdollisuuksia itsensä brändäämiseen. Ammatillinen henkilöbrändäys saattaa olla tulevaisuudessa yhä keskeisempi osa työelämää.

Käsi rakentaa palikoista portaita.

Ensin tuli internet ja sen jälkeen sosiaalinen media. Tällä hetkellä elämme aikakautta, jossa tekoälyn merkitys kasvaa koko ajan. Kehityksen vauhti voi tuntua pelottavalta, mutta kun maailma muuttuu, meidän täytyy muuttua sen mukana.

Digitalisaation kehitys luo yksilölle uudenlaisia mahdollisuuksia vaikuttamiseen, mistä esimerkkinä ovat sosiaalisen median vaikuttajat. Sosiaalisessa mediassa vaikuttamiseen liittyy olennaisena osana se, että vaikuttaja luo itsestään brändin eli eräänlaisen tuotteen, joka tulee markkinoinnin avulla tunnetuksi.

Kaikista ihmisistä ei tarvitse tulla sometähtiä, mutta itsensä brändäämisestä voi olla hyötyä muulla tavalla. Sitä kannattaa hyödyntää esimerkiksi työnhaussa tai silloin, kun yrittäjä haluaa tehdä itsestään työnhakijoita houkuttelevan työnantajan.

– Olemme sitten työnhakijoita, työntekijöitä tai yrittäjiä, meitä vertaillaan. Esimerkiksi rekrytoinnissa kaikki avointa työpaikkaa hakeneet henkilöt laitetaan järjestykseen ja paras hakija valitaan. Lisäksi, jos työnhakija etsii työpaikkaa tai yrittäjä työntekijää, tapahtuu se nykyisin pääasiassa digitaalisessa ympäristössä eli verkossa. Tämän vuoksi itsestään täytyy luoda verkkoon laadukas profiili. Jos henkilöllä tai yrityksellä ei ole minkäänlaista verkkonäkyvyyttä, kilpailussa on vaikeaa pärjätä, kertoo henkilöbrändäyksen asiantuntija Rami Salomaa.

Henkilöbrändi ja henkilöbrändäys

Mitä termeillä henkilöbrändi ja henkilöbrändäys tarkoitetaan?

– Henkilöbrändi voi kuulostaa siltä, että vain julkisuuden henkilöillä on sellainen, mutta itse asiassa kaikilla ihmisillä on henkilöbrändi – halusimme tai emme. Itse kuvaan henkilöbrändiä seuraavasti: se on sitä, mitä muut sanovat ihmisestä silloin, kun hän ei itse ole paikalla. Henkilöbrändäys tarkoittaa puolestaan itsensä markkinointia: ihmisen täytyy tuoda itsensä, osaamisensa ja asiantuntijuutensa esille ja olla ylpeä itsestään. Henkilöbrändäys on olennainen osa kokonaisuutta, joka liittyy muuttuvaan maailmaan, Rami Salomaa kertoo.

Suomalaiselle kulttuurille on ominaista vaatimattomuus. Usein ajatellaan, ettei meissä suomalaisissa ole mitään erityistä. Salomaa on ottanut tehtäväkseen tämän vähättelevän ajattelun muuttamisen.

– Henkilöbrändäyksessä tällaisen ajatusmallin muuttaminen on tärkein asia, ja siitä kaikki lähtee liikkeelle. Suomalaisilla on paljon annettavaa, koska jokaisella meistä on yksilöllistä tietotaitoa, jota ei ole kenelläkään muulla. Kannattaa rohkeasti lähteä kulkemaan omaa polkuaan, Salomaa kannustaa ja viittaa oman polun kulkemisella siihen, ettei aina tarvitse tavoitella jotakin valtavan suurta, vaan sitä, mikä itseä kiinnostaa.

Ammatillinen henkilöbrändi

Kun kyseessä on itsensä markkinointi nimenomaan työhaussa tai työnantajamielikuvan luomisessa, Rami Salomaa puhuu ammatillisesta henkilöbrändäyksestä. Termillä tarkoitetaan sitä, että ihminen keskittyy itsensä markkinoinnissa nimenomaan ammatilliseen mielikuvaan itsestään. Silloin kaikki yksityiselämään liittyvät asiat jätetään pois, ja huomio kiinnitetään ammatilliseen osaamiseen ja tietotaitoon.

– Ammatillisen henkilöbrändin luominen voi kestää kauan, mutta suuren osan siitä saa valmiiksi pienillä teoilla. Ensimmäinen askel on, että laitat LinkedIn-profiilisi kuntoon. LinkedIn on tällä hetkellä tärkein sosiaalisen median kanava ammatillista henkilöbrändäystä varten. LinkedInissä saat näkyvyyttä, jota ansaitset, ja siellä sinun täytyy antaa paras mahdollinen kuva itsestäsi. Kerro ensinnäkin, millaista osaamista sinulla on, millainen työntekijä tai työnantaja olet, miten hoidat työsi ja millainen työkaveri olet. Sen jälkeen voit alkaa tuottaa sisältöä asiantuntijuudestasi ja aktivoitua esimerkiksi muiden julkaisemien sisältöjen tykkäämisessä sekä verkostoitua. Kun toimit tällä tavalla, olet jo pitkällä, Salomaa luettelee.

Lisäksi hän suosittelee luomaan oman verkkosivun.

– Uskon, että tulevaisuudessa meillä kaikilla on oma verkkosivu, ja sen vuoksi oman verkkosivudomainin eli www.omanimi.fi-tyylisen verkko-osoitteen varaaminen kannattaa ajatella sijoituksena tulevaisuuteen. Vaikka ei ole sallittua, että työnantaja hakee tietoja työnhakijasta esimerkiksi Googlen kautta, monet työnantajat kuitenkin tekevät niin. Kannattaa siis miettiä tilannetta, että Googlessa haetaan tuloksia nimelläsi, ja tulokseksi tulee verkkosivu, jossa on ammatillinen profiilisi ja esimerkiksi videoesittely. Se kuulostaa hienolta!

Opiskelija saattaa pohtia, mitä voisi esitellä ammatillisessa profiilissaan, kun työelämästä ei ole kertynyt vielä kovin paljon kokemusta. Työelämässä oleva henkilö saattaa epäröidä, viitsiikö esitellä tämänhetkistä tai aiempaa osaamistaan, jos osaaminen ei olekaan sitä, jota hän haluaa hyödyntää tulevaisuudessa. Salomaan mukaan tällaisiin pohdintoihin ei kannata käyttää aikaa, kun luo ammatillista henkilöbrändiään.

– Tuollaisilla asioilla ei ole mitään merkitystä. Tärkeintä on, että alat toimia. Rakenna ammatillista henkilöbrändiäsi ja identiteettiäsi sen pohjalta, mitä osaat nyt. Jos tulevaisuudessa tulee vastaan tilanne, että haluat tehdä jotain uutta, voit vaihtaa suuntaa kokonaan tai yhdistää vanhan ja uuden osaamisesi. On luonnollista, että oman identiteetin löytämiseen voi mennä aikaa. Sinusta voi tulla mitä tahansa, mutta lähde pienin askelin eteenpäin, Salomaa opastaa.

Rami Salomaa kertoi ammatillisesta henkilöbrändistä RekryExpo-messuilla Turun Messukeskuksessa 14. marraskuuta 2023. Lisäksi artikkeli pohjautuu osittain Salomaan YouTubeen tuottamaan materiaaliin.