Käyttäjätestauksesta hyvät pisteet Työmarkkinatorille

Uutinen

Järjestimme helmikuussa kaksi käyttäjätestaustilaisuutta, joiden aikana asiakkaamme saivat kokeilla työnhakuprofiilin täyttämistä sekä tulevaa työnhakijaksi ilmoittautumista Työmarkkinatorilla. Käyttäjätestaukset antoivat paljon arvokasta tietoa palvelun jatkokehittämiselle.

kayttajatestintulos.jpg

Työnhakuprofiiliamme testasi kuusi käyttäjää, joista kolmelle Työmarkkinatori oli ennestään tuttu. Tavoitteena oli testata jo julkaistun, mutta paljon uudistuneen, työnhakuprofiilin selkeyttä ja ymmärrettävyyttä. Miten voisimme vielä sitä parantaa? Onhan profiili helposti löydettävissä Työmarkkinatorin sivustolta ja helppo täyttää? Mitä työpaikkakohtaannon työpaikkasuosituksista pidetään ja onhan nekin helposti löydettävissä? 

Testeissä havaittiin joitain käytettävyysongelmia, mutta tässä vaiheessa kehitystä se on oikeastaan hyvä asia. Testauksen perusteella osaamme tehdä tarvittavia korjauksia ja näemme, mihin kehitystyössä täytyy vielä panostaa.  

Toinen testi tulevaisuuden Työmarkkinatorista 

Tulevaisuudessa työnhakijaksi voi ilmoittautua Työmarkkinatorin kautta, mutta koska tätä mahdollisuutta ei ole vielä julkaistu käyttöön, testasimme prototyypillä. Onkin tosi mielenkiintoista testata jotain jo näin varhaisessa kehitysvaiheessa! 

Työnhakijaksi ilmoittautumista testasi niin ikään kuusi käyttäjää, joista kaksi ei ollut koskaan aiemmin ilmoittautunut työnhakijaksi. Halusimme testata miten helposti omien työnhakutietojen ja työttömyysturvaan liittyvien tietojen syöttäminen sujuu ja mikä vaikutelma käyttöliittymästämme jää. Harjoittelimme selvityspyynnön täyttämistä sekä työllistymissuunnitelman laatimista. Halusimme muun muassa tietää löytyyhän kaikki tarvittava ja ovathan ohjetekstit riittävän ymmärrettäviä. 

Työnhakijaksi ilmoittautumisen testitehtävät onnistuivat valtaosin ja löytyi vain yksi kriittinen ongelma, mihin nyt voidaan hakea ratkaisua.  

Mitä jäi käteen? 

- Nyt tehdyt käyttäjätestaukset osoittivat jälleen sen, miten tärkeää on saada tietoa palvelun toimivuudesta oikeilta käyttäjiltä. Vaikka käyttäjät ovat meillä mukana jo suunnitteluvaiheessa, on silti tärkeää saada palautetta myös lopputuloksesta, summaa tuotepäällikkö Henriikka Kokkola KEHA-keskuksesta. 

Jätä jatkossakin palautetta, sillä on oikeasti vaikutusta. Seuraa myös somekanaviamme kutsujen varalta, mikäli haluat osallistua tuleviin käyttäjätestauksiin.